|
|
Instalacja gazowa - gdzie tankować ??? |
Autor |
Wiadomość |
conpress
moderator
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 2771 Skąd: z bliska
|
Wysłany: Śro Paź 26, 2011 01:36
|
|
|
FAR napisał/a: |
(..)
kolejna sprawa to fakt że prawie 60% rynku gazu skroplonego jest tak na prawdę w rękach jednej firmy no i na przykład gas na BP i na Orlenie to gas z tego samego źródła poza tym często również ten sam gaz kupują małe stacyjki więc ten super wychwalany przez Was gaz z BP jest też w zbiorniku na stacji Pana Stefana w Zadupiu Małym (..)
|
nie do końca jak piszesz.. paliwo - OK.. źródłem jest zawsze najbliższa rafineria (koszty transportu (sic!) ), gdzie nie licząc terenów przygranicznych, zawsze jest kupowane u jednej z dwóch wiodących rafinerii.. wyjątkiem potwierdzającym jakoby powyższą regułę jest zakup bazy paliwowej do PB 98 z zachodu przez nasze rafinerie, gdyż zużycie tego paliwa jest marginalne w PL i nie opłacalna produkcja na miejscu.. (tu gorąco polecam paliwa 98 oktan, szczególnie w autach ustawiajacych sobie zapłon na podstawie czujników spalania stukowego i stopniu sprężania powyżej 10:1 )
co do gazu LPG - niekoniecznie trzeba kupować z rafinerii.. !! jest masa przeróżnych "gazowni", handlujących gazami, mieszających je i odsprzedając je dalej.. o ile jeszcze duże, szanujące się stacje pod znanym logo kupują u największych, lub koncernu macierzystego.. o tyle małe stacje próbując wiązać koniec z końcem, niejednokrotnie kupują w kratkę.. (raz na fakturke, raz bez..) próbują ratować budżet, niejednokrotnie kosztem kierowców.. jak na razie nie ma w PL 100% połączenia dystrybutorów z kasą fiskalną, jak ma to miejsce w przypadku Pb czy ON...
FAR napisał/a: |
Lincoln napisał/a: | Nie zmienia to faktu, że tankowany litr LPG ma mniejsza wartośc opałową niż litr benzyny |
no i ok tylko jest taki mały szczegół, że do ustalenia mieszczanki paliwowej bierzemy nie litry tylko kilogramy dla przypomnienie mieszanka stechiometryczna to 1kg paliwa i 14,7kg powietrza no i w obu przypadkach mamy do czynienie z fazą lotną paliwa z tą różnicą żę mieszanka LPG i powietrza jest bardziej jednorodna
no i przeliczenia szacunkowe bo w rzeczywistych przy przeliczeniu trzeba wziąć pod uwagę gęstość która zmienia się w zależności od temperatury
1 l płynu = 0,254 m3 gazu
•faza ciekła
1 l = 0,52 kg
1 kg = 1,92 l
•faza gazowa
1 Nm3 = 2 kg
1 kg = 0,5 Nm3
•wartość opałowa
ok. 46 MJ/kg
ok. 92 MJ/m3
ok. 11000 kcal/kg
ok. 22000 kcal/m3
ok. 1 kg/h = 13 kW ok. 1 kW = 0,077 kg/h
no i przypominam że w silniku spalamy fazę lotną, no i teraz chyba jest jasność w tej kwestii |
OK.. przepływka teoretycznie oblicza kilogramy powietrza do prawidłowego składu mieszanki a nie metry sześcienne.. no i jak zapisaliśmy na górze dyskusji na kilogram LPG wychodzi więcej litrów niż analogicznie litrów benzynki... wiec - wartość opałowa - mierząc portfelem - jest niższa dla gazu..
jednorodna miesznka to może była dla LPG lepsza w wypadku gaźnika lub monowtrysku... przy aktualnej technice benzynowej... instalka LPG IV generacji musi się ostro napocić żeby jej dorównać... wyjatkiem jest V generacja (w PL rzadkość) - ale tu LPG podobnie jak Pb jest podawana w fazie ..ciekłej |
_________________ Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów.
Jerome Le Banner: "...W siłowni możesz wypracować sobie mięśnie klatki lub mięśnie ud. Nie możesz jednak wzmocnić swoich jaj, albo się z nimi urodziłeś albo nie..."
Jeśli facet mówi, że coś naprawi, to znaczy, że to zrobi. Nie trzeba mu o tym cały czas co pół roku przypominać..
|
|
|
|
|
Rafał
Maniak Resoraków
Dołączył: 18 Lip 2011 Posty: 66 Skąd: STG
|
Wysłany: Czw Paź 27, 2011 14:23
|
|
|
ogólnie zgadzam się z tym co napisałeś o typach instalacji gazowych bo do tej pory nie braliśmy tego pod uwagę ale przy średniej wieku pojazdów w Polsce to raczej mamy jeszcze cały czas przewagę II generacji co pewnie zmieni się w najbliższym czasie ale teraz to większość
a jeśli chodzi o praktykę to wczoraj na spocie pod Tesco był dobry przykład
kilka osób zauważyło że gdy ktoś przejeżdżał, to zaleciało mocno gazem
powody mogą być dwa albo miał przeciek albo raczej poblem z instalacją w samochodzie (stawiam na to drugie)
zapach węglowodoru w spalinach oznacza złą mieszankę (współczynnik lambda grubo poniżej 1) czyli w tej sytuacji przepuszczamy niespalony prawidłowo gaz przez silnik częstując przy okazji środowisko tlenkiem węgla a co za tym idzie marudzimy że moc słabnie no bo jak miała by nie słabnąć jeśli nie spalamy całego paliwa dostarczonego do cylindra, dociskamy pedał gazu i palimy więcej paliwa niż to potrzebne i oczywiście narzekamy że gaz do dupy
tyle praktyki gdyby dotać tu teorię i pomiar spalin łatwo znaleźlibyśmy przyczynę i to nie w paliwie
no i jeszcze jeden szczegół
conpress napisał/a: | na kilogram LPG wychodzi więcej litrów niż analogicznie litrów benzynki... wiec - wartość opałowa - mierząc portfelem - jest niższa dla gazu |
pytanie ile dokładnie więcej - odpowiedź nie tak znów super dużo
1l. LPG to ok. 0,5-0,6kg
1l. PB95 to ok.0,72-0,77kg
1l ON to ok. 0,8-0,9kg
dla 15 st. C |
Ostatnio zmieniony przez Rafał Czw Paź 27, 2011 16:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Daras
Jestem Nowy
Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 16 Skąd: Starogard Gdański
|
Wysłany: Nie Sie 18, 2013 20:16
|
|
|
ja się dowiedziałem, że na stacjach gdzie zbiornik jest na zewnątrz mniej wchodzi gazu do samochodu niż na stacjach gdzie zbiornik jest podziemny. |
|
|
|
|
|
|